Chikungunya

Chikungunya is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een virus. Het chikungunyavirus komt voornamelijk voor in Afrika, Azië, Centraal- en Zuid Amerika, het zuiden van Noord-Amerika, het Carabisch Gebied en rond de Indische Oceaan.

In de meeste gevallen leidt infectie tot ziekteverschijnselen, welke in het bijzonder in de acute fase, kunnen zijn:
  • plotseling optreden van hoge koorts
  • ernstige gewrichtspijn
  • spierpijn
  • huiduitslag
  • oogaandoeningen
Acute symptomen na infectie kunnen na 1-3 weken weer verdwijnen, terwijl gewrichtspijnen nog maanden tot jaren kunnen aanhouden.  Complicaties en sterfte door gevolg van infectie wordt niet vaak gezien.

Iedereen kan chikungunya oplopen. Het virus wordt overgedragen door muggen, met name de gelekoortsmug en de Aziatische tijgermug, die overdag steken. Deze muggen kunnen ook nog andere ziekten zoals dengue en zika overdragen. De incubatieperiode is gemiddeld 1 tot 12 dagen.

Besmetting met het chikungunyavirus kunt u verkleinen door de kans op een muggenbeet te verkleinen. Met name in de vroege ochtend en namiddag zijn de muggen die chikungunya actief. Dit kunt u doen door het dragen van bedekkende kleding, het gebruik van muskietennetten en het gebruik van anti-muggenvloeistof in de periode dat de muggen actief zijn. Er is geen vaccin beschikbaar tegen chikungunya.