Dengue

Dengue is een infectieziekte veroorzaakt door een virus. Dengue wordt ook wel knokkelkoorts genoemd, afkomstig van vaak karakteristieke gewrichtspijnen. Het virus komt voor in stedelijke gebieden in veel tropische landen.

Ziekteverschijnselen zijn:
  • spierpijn
  • huiduitslag (kan na enkele dagen ontstaan)
  • bloedingen (uitzonderlijk)

Iedereen die zich in het gebied bevindt waar dengue voorkomt kan de ziekte oplopen. Het virus wordt door een beet van besmette mug, zoals gelekoortsmug of Aziatische tijgermug, op de mens overgedragen. De ziekte wordt niet direct van mens op mens overgedragen. De muggen die dengue overbrengen steken overdag. De incubatieperiode is meestal tussen de 4 en 7 dagen na een beet van een met dengue geinfecteerde mug.

Besmetting met dengue kunt u verkleinen door de kans op een muggenbeet te verkleinen. Dit kunt u doen door het dragen van bedekkende kleding, het gebruik van muskietennetten en het gebruik van anti-muggenvloeistof in ieder geval overdag, de periode dat de muggen die dengue overbrengen actief zijn. Er bestaat geen vaccin tegen dengue.