Leishmaniasis

Leishmaniasis is een infectieziekte veroorzaakt door een parasiet die wordt overgebracht door zandvliegen. Het komt in de hele wereld voor, maar vooral in tropische gebieden en rondom de Middellandse Zee. In Nederland kan de ziekte zich niet verder verspreiden omdat er geen zandvliegen voorkomen. Er zijn meer dan twintig verschillende soorten leishmaniasis die bij mensen een infectie kunnen veroorzaken.

Ziekteverschijnselen zijn afhankelijk van de soort parasiet en kunnen zijn: huidklachten, beschadiging van slijmvliezen of beschadiging van inwendige organen. Bij alleen beschadiging van de huid gaat de ziekte vanzelf over en is de ziekte niet dodelijk, bij de twee andere vormen kan de ziekte indien niet behandeld dodelijk zijn.

De soort die rondom de Middellandse Zee voorkomt wordt van honden of ratten via zandvliegen op de mens overgebracht. Bij andere soorten kan de parasiet direct via zandvliegen op de mens worden overgebracht. Mens op mens overdracht is in bepaalde situaties (besmette naalden bij drugsgebruik, bloedtransfusie of, uitzonderlijk, bij een bevalling) mogelijk Afhankelijk van de soort kan de parasiet ook van vossen, wolven, hazen en diverse knaagdieren via een zandvlieg op de mens worden overgebracht.

De zandvliegen zijn vooral actief tussen zonsondergang en zonsopkomst. Zandvliegen zijn klein en worden nauwelijks opgemerkt. Ze vliegen geruisloos en de steek is nauwelijks voelbaar. Het zijn slechte vliegers en blijven vooral laag bij de grond. Afhankelijk van de soort kan de incubatietijd van een week tot wel 10 jaar zijn.

Besmetting met de parasiet kunt u verkleinen door zandvliegen op afstand te houden door beschermende kleding te dragen, insectenwerende middelen en klamboes te gebruiken. Ook honden, katten en andere knaagdieren moeten beschermd worden. Dit kan door middel van een speciale band of druppels. Er bestaat geen vaccin tegen leishmaniasis.