Lyme

De Ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door een bacterie en komt voor in Europa, Noord-Amerika en het noorden van Azië.

Ziekteverschijnselen zijn divers en kunnen bestaan uit:
  • verkleuring van de huid op de plek van een tekenbeet
  • koorts en eventueel spier- en gewrichtspijn in de eerste week na een tekenbeet
  • gewrichtsklachten, huidklachten, zenuwklachten of hartklachten (bij geen behandeling van vroege klachten)
De Ziekte van Lyme is met antibiotica te behandelen maar hoe eerder een tekenbeet wordt opgemerkt hoe beter de behandeling aan zal slaan.

De Ziekte van Lyme is alleen op te lopen door een beet van een besmette teek. De teek kan zelf besmet raken als hij bloed zuigt bij een besmet knaagdier of vogel. Bij het later bloed opzuigen van een mens kan de mens vervolgens met de bacterie besmet worden. Ongeveer 1 op de 5 teken draagt de bacterie bij zich. Incubatieperiode kan van een week tot enkele maanden zijn.

U kunt de kans op besmetting met de Ziekte van Lyme verkleinen door de kans op een tekenbeet te verkleinen door bedekkende kleding te dragen en de huid met een insectenwerend middel in te smeren. Daarnaast is het verstandig u iedere dag op tekenbeten te controleren en zo nodig de teek te verwijderen. Tekencontrole is altijd nodig na een verblijf in de natuur. Een tekenbeet en de huiduitslag kan gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Raadpleeg uw huisarts indien een teek langer dan 24 uur in uw huid gezeten heeft. Na de tekenbeet moet u de plek van de beet 3 maanden in de gaten houden en uw huisarts raadplegen als u gezondheidsklachten gaat ontwikkelen.
Er bestaat geen vaccin tegen de Ziekte van Lyme.