Zika

Zika is een virus dat de infectieziekte zikakoorts veroorzaakt. Het zikavirus komt voor in Afrika, Azië, Centraal- en Zuid-Amerika, het zuidelijke deel van Noord-Amerika, het Caribisch Gebied en de landen rond en in de Indische Oceaan. De symptomen van zikakoorts komen hebben veel overeenkomsten met dengue en chikungunya.

Ziekteverschijnselen van zikakoortsduren meestal kort van enkele dagen tot een week en kunnen bestaan uit:
  • niet-etterige ontsteking van het oog
  • spier- en gewrichtspijn
  • huiduitslag
  • minder vaak: hoofdpijn, gebrek aan eetlust, overgeven, diarree en buikpijn
Complicaties kunnen zijn:
  • er is een verband tussen het ongeboren kind en besmetting met het zikavirus opgelopen tijdens zwangerschap
  • zikavirusinfecties worden ook met het Guillan Barre syndroom (een spierziekte) in verband gebracht

Iedereen kan met het zikavirus besmet raken door een beet van een besmette mug in het gebied waar het virus voorkomt. De muggen die het virus overbrengen zijn net als bij dengue, van zonsopkomst tot zonsondergang actief. Ook kan het zikavirus door seksueel contact worden overgebracht.

U kunt de kans op besmetting met het zikavirus verkleinen door de kans op een muggenbeet te verkleinen. Dit kunt u doen door het dragen van bedekkende kleding, het gebruik van muskietennetten en het gebruik van anti-muggenvloeistof in ieder geval overdag, de periode dat de muggen die het zikavirus overbrengen actief zijn. Er bestaat geen vaccin tegen zika. Verder wordt veilig seksueel contact aangeraden. Mannen die in een gebied geweest zijn waar zika voorkomt wordt aangeraden nog twee maanden na terugkomst een condoom te gebruiken bij seksueel contact, zeker wanener een vrouw zwanger is.