Hoogteziekte

Hoogteziekte kan voorkomen bij mensen die snel stijgen naar grote hoogte zonder te acclimatiseren. Doorgaans treedt hoogteziekte op als men zich boven 2.500 meter bevindt. Er bestaat een milde variant en een ernstige variant van hoogteziekte. Wanneer bij het lopen een dronkemansloop is ontwikkeld, kan dit betekenen dat er vocht in de longen en hersenen is toegedrongen met coma en dood tot gevolg.

Ziekteverschijnselen kunnen zijn:
  • kortademigheid
  • misselijkheid
  • braken
  • duizeligheid
  • zwakte

U kunt hoogteziekte oplopen als u zich bevindt in een gebied met laag zuurstofgehalte in de lucht. Gevoeligheid voor hoogteziekte verschilt per persoon. Indien u eerder hoogteziekte heeft gehad loopt u meer kans het opnieuw te krijgen. Hoogteziekte kan enkele uren tot een dag na aankomst optreden en is niet voorspelbaar. Bij de milde variant van hoogteziekte houden de ziekteverschijnselen  doorgaans enkele dagen aan.

De beste behandeling is afdaling. U kunt het risico op hoogteziekte verkleinen door langzaam naar hoogten boven de 2.500 meter te stijgen. Vervolgens kan het u beste twee dagen acclimatiseren als u stijgt tot boven de 2.500 meter. Daarnaast kan u het beste niet meer dan 300 meter hoger slapen dan de nacht ervoor. Alcohol en slaapmiddelen dient u te vermijden. Er is geen vaccin tegen hoogteziekte. In bepaalde gevallen kan een geneesmiddel worden voorgeschreven.

Naast de omstandigheden op uw bestemming, zijn uw persoonlijke situatie en reisplannen variabelen die van doorslaggevende invloed zijn op de voorbereidingen die u kan dan wel verplicht bent te nemen voor u op reis gaat. Bij Amsterdam Travel Clinic kunt u terecht voor een deskundig reizigersgeneeskundig advies.