Schistosomiasis

Schistosomiasis is een infectie met parasitaire worm. Vijf soorten hiervan kunnen bij de mens gevonden worden. De wormen bevinden zich in zoet water in (sub)tropische gebieden in bijvoorbeeld Afrika, Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. In Nederland kan de infectie niet worden verkregen.

Ziekteverschijnselen zijn afhankelijk van het stadium van de infectie. Het kan ongemerkt verlopen of pas na maanden of jaren klachten veroorzaken. Wanneer u het oploopt kan er jeukende huiduitslag ontstaan, na een aantal weken kan u koorts krijgen, daarna kunnen buikpijn, diarree, rugpijn, bloed bij ontlasting of urine en verlammingsverschijnselen tot de ziekteverschijnselen behoren, afhankelijk van waar de wormeieren zich in het lichaam bevinden.

De ziekte kan met medicijnen worden behandeld.

Iedereen die contact heeft, inclusief het drinken van ongekookt water uit een natuurlijke waterbrion, met zoet oppervlaktewater in (sub)tropische gebieden waarin geinfecteerde zoetwaterslakken voorkomen kan schistosomiasis oplopen. De uit de slak afkomstige larven van de parasiet dringen de intacte huid van de mens binnen. Vervolgens ontwikkelen de larven zich tot volwassen wormen in de bloedvaten van de darm of de blaas van de mens. De infectie kan niet van mens tot mens worden overgedragen.

U kunt schistosomiasis voorkomen door het vermijden van contact met zoet oppervlaktewater in de gebieden waar de ziekte voorkomt. Er bestaat geen vaccin tegen schistosomiasis.